לפרטים נוספים

איך לבחור קורס קידום אתרים ודרכים להשתלב בשוק הקידום בישראל

הקדמה- מה זה בעצם תחום קידום האתרים
כיום כשתחום הקידום אתרים, או יותר נכון לומר אופטמזציה של אתרים למנועי חיפוש (SEO = search engine optimiztation)   נפוץ ופופולארי יותר לעומת שנים קודמות שתחום זה היה משויך רק לאתרים מסחרים. היום הרבה מאוד בעלי, מפעלי ומנהלי אתרים מבינים את החשיבות של להיות נוכח בתוצאות חיפוש למונחים שקשורים למה שאתה משווק, מייצר, נותן שירות עבורו או מידע שחשוב לך שתהיה לו חשיפה אופטימאלית. לכן גם אתרים שהם לא אתרים מסחריים או חניות מכוונת שמרוויחות ישירות ממכירות באינטרנט מייחסים חשיבות רבה להיות הכי נגישים לגולשים שרלוונטיים עבורם הן כלקוחות פוטנציאלים או כדי לחזק את שם המותג ברשת ע"י חשיפה מרבית. הפועל היוצא של ההתפתחות והגידול בדרישה לקידום אתרים במנועי חיפוש (בארץ זה בעיקר גוגל) הוא שמגוון התחומים שבהם אתרים מקודמים גדל מאוד ואיתו גם המטרה שלשמה מקודם האתר. הרי אם אתר לא מוכר בפועל שום מוצר איפה הוא מרוויח מעוד גולשים? לא נגלוש לנושא זה של מהות הקידום רק אציין בקצרה כמה דוגמאות לקידום עם מטרות אחרות מאשר מכירות דרך האתר או אסיפת מבקרים לצרכי מכירת שטחי פרסום באתר, אתרים שכבר מזמן עוסקים בקידום מסיבות ברורות. דוגמא טובה היא של חברות טכנולוגיות שמוכרות טכנולוגיה ולא מוצרים וחשוב להן מאוד להיות ראשונים בחיפושים אורגנים בעיקר להקדים את המתחרים הישירים שלהם. הסיבות העיקריות לכך הם: 1- יוקרה (אני לפני המתחרה לכן אני "שווה" יותר וטוב יותר). 2- לקבל את החשיפה הראשונה לגולש לפני אתר מתחרה, בתחומים רבים גולשים יעברו על כמה וכמה אתרים לבדוק מה יש לכמה חברות להציע אבל לרוב תשומת הלב הכי גדולה תהיה לאתר הראשון אליו יכנסו וכך תלך ותרד צומת הלב והזמן שישקעו באתרים שיבדקו אחרי זה ולכן כדאי להיות כמה שיותר גבוה בהיררכיה הזאת, זה יכול להיות ההבדל בין לקוח שיפנה לאתר או חברה או סתם גולש שרק עבר באתר וכבר איבד הרבה מהסבלנות. 3-  חיסכון בעלויות של פרסום ממון, מיקום גבוה בתוצאות ראשונות אורגניות של חיפושים עוזר בלהביא גולשים לאתר שאחרת הדרך היחידה להביאם היא בקמפיינים ממונים ששם בעצם משלמים עבור כל גולש (גם אם בפועל הוא מכניס רווח לאתר או למותג) והמחירים פר גולש רק הולכים ועולים עם הזמן כי התחרות גדלה. ולאתר שהוא לא חנות מכוונת וכל גולש הוא למעשה פוטנציאל ישיר של מכירה השקעה גבוה ב קידום ממומן לא תמיד כדאית וכלכלית. לעומת זאת השקעה באופטימיזציה היא למעשה השקעה באתר עצמו ומשפרת את האתר ולא תלויה בתחזוקה קבועה של תקציב פרסום. ישנן עוד סיבות אחרות מגוונת מעבר לשלוש שנמנו כאן אבל אלה הן הכי בסיסיות ונפוצות ומכסות את רוב התחומים. התוצר של הצורך הגובר של אתרים רבים לעסוק בקידום האתר בפועל במנועי חיפוש היא דרישה הולכת ועלה לשירות של קידום אתרים מקצועי. ומכאן תחום שבעבר היה נחלתם של בודדים ושל כאלה מרקע שאפשר להם להבין ולעסוק בצורה מקצועית בייעוץ וקידום בפועל של אתרים הפך לתחום שיש בו דרישה לעוד "ידיים עובדות" (או במקרה של קידום יותר נכון לומר מוחות חושבים). וכמו בכל תחום ברגע שיש דרישה יש גם צורך בהכשרה מקצועית שתסב אנשים לעסוק בתחום. חשוב לציין קידום אתרים איננו עדיין תחום אקדמי וגם הוא לא הכשרה מקצועית שמחייבת רישיון כל שהוא כדי לעסוק בתחום. לכן בפועל כל אחד שרוצה יכול להגדיר את עצמו כמקדם אתרים ולהציע את שירותיו. יש בזה יתרון וחסרון, היתרון מובן- זה קל להתחיל לעסוק בזה וזמין לכל מי שמתעניין בזה, החיסרון הוא ב"מתחזים" הרבים שקמים למקדמים מקצועיים וגם הלא מתחזים שהם ברמה מקצועית נמוכה ולמעשה מוכרים שירות שאין להם שום ידע מקצועי לספק וגורמים בסופו של דבר נזק לאתרים. אבל למי שמעוניין באמת להתמקצע ולהיות מקצועי מספיק לספק שירות טוב ומועיל, קורס הוא רק מבוא קצר למה שהוא באמת אמור לדעת וליישם. בלי השלמה רחבה של לימוד עצמי למעשה הוא לא יכול אחרי קורס להגדיר את עצמו כמקדם אתרים מקצועי. אם כן לומדים בקורס קידום אתרים כדאי להשקיע בכך זמן של תחקיר על הקורסים השונים בעיקר לבדוק מי למד בהם בעבר ואיפה הוא מועסק עכשיו וגם לדבר עם בוגרים קודמים. חשוב גם לבדוק מי מעביר את הקורס מה הרקע שלו ואיפה עוד הוא מועסק מעבר לתפקידו כמורה בקורס ומה הניסיון והרקע שלו בתחום. חשוב גם לבדוק את תוכן הקורס ואיך הוא מותאם לתחום הקידום היום בפועל ובעתיד הקרוב כי אם הקורס מופנה לקידום ב2010 ל- מי שרוצה לקדם ב 2011 זאת יכולה להיות בעיה כי מה שנלמד יכול להיות לא רלוונטי ומטעה.
 

סקירה- הרקע וההכשרה של מקדמי האתרים בישראל
רוב המקדמים הוותיקים בארץ למדו לבדם את התחום, גם כי לא הייתה אופציה אחרת כי לא היו שום קורסים וגם מפני שהרקע שלהם אפשר להם ללמוד בעצמם תוך כדי עבודה את התחום ולהיות מומחים בו. ניסיון של שיווק באינטרנט הוא רקע אחד בולט ועיקרי שממנו הגיעו המקדמים הוותיקים. כלומר הם עסקו כבר בשיווק באינטרנט בדרכים שונות ועם העלייה של החשיבות של מנועי חיפוש כפורטל מוביל של גולשים להגעה לאתרים אחרים הם גם התמקצעו לאט לאט בדרכים לקדם אתר בתוצאות חיפוש. מי שבא מרקע שיווקי כבר היה עם ניסיון וידע בחלק השיווקי שקשור בקידום אתר והידע שהוא נאלץ להשלים וללמוד היה האספקט הטכני שבאופטימיזציה וגם ההבנה של מה זה אלגוריתם חיפוש ואיך עובד אחסון מידע בבסיס נתונים אלקטרונים ויותר חשוב איך הוא גם נשלף. למי שלא בא מרקע טכני של תכנות או בסיסי נתונים ממוחשבים זה לא פשוט בכלל להתגבר על החיסרון הזה ונדרשת הרבה השקעה ולימוד עצמי. רקע נוסף שאופיני למקדמים הוותיקים פרא עידן הקורסים, הוא של תכנות, בעיקר מתכנתי אינטרנט, כלומר בניית אתרים ואפליקציות שהריצו אתרים ותוכנות. למקדמים עם הרקע הנ"ל היה קל יותר להיכנס לתחום של הקידום הפרקטי שכן כבר היה להם את הידע והיכולת לעשות אופטימיזציה לאתר, ויותר מזה הידע וההבנה של איך עובד מנוע חיפוש ואחסון נתונים היה יותר ברור ומובן עבורם. מה שהם נאלצו להשלים הוא האספקט השיווקי שקשור בקידום אתרים. הצד הטכני מטפל רק בנקודה של איך לעשות, אבל יש גם חלק חשוב והוא המה לעשות כלומר מה לקדם ואיך (איך הכוונה שיווקית) ואיך לכוון אתר לקהל יעד הכי נכון עבורו. בסופו של דבר שרדו בתחום רק כאלה שהצליחו לעשות את ההשלמה הזאת של האספקט שחסר להם בין אם זה הטכני או השוויקי. והם מהווים הבסיס של שירות ה-seo בישראל. לאחר זמן מה וככול שעלתה הדרישה על המספר המצומצם הן של אנשי תוכנה או של אנשי שיווק שרוצים לעשות את ההסבה לתחום קידום אורגני, נפתח אפיק נוסף והוא של הכשרה פורמאלית של אנשים לתחום. בהתחלה היו אלה חברות קידום שהציעו הכשרה בתוך החברה עצמה לעובדים שהם היו צרכים ובהדרגה ההכשרה הזאת התרחבה גם מעבר לעובדים שהם זקוקים לחברה עצמה ולבסוף קורס קידום אתרים הפך לתחום בפני עצמו שגם מכללות ה-היי-טק השונות בארץ אימצו, בין אם בשיתוף חברות קידום שכבר הריצו את הקורס בעצם קודם או בין שפתחו מסלול עצמאי וגייסו מורים משל עצמם. וכמו בכל תחום שהוא קורס בשוק החופשי, לרוב אין תנאי קבלה וכל מי שמוכן לשלם יוכל לעשות קורס הסבה. מה שמעלה את השאלה אז איפה לעשות קורס קידום אם בכלל?

איך נכנסים לתחום קידום האתרים
ראשית כל חשוב לציין קידום אתרים איננו עדיין תחום אקדמי וגם הוא לא הכשרה מקצועית שמחייבת רישיון כל שהוא כדי לעסוק בתחום. לכן בפועל כל אחד שרוצה יכול להגדיר את עצמו כמקדם אתרים ולהציע את שירותיו. יש בזה יתרון וחסרון, היתרון מובן- זה קל להתחיל לעסוק בזה וזמין לכל מי שמתעניין בזה, החיסרון הוא ב"מתחזים" הרבים שקמים למקדמים מקצועיים וגם הלא מתחזים שהם ברמה מקצועית נמוכה ולמעשה מוכרים שירות שאין להם שום ידע מקצועי לספק וגורמים בסופו של דבר נזק לאתרים. המצב הזה של חוסר בקרה על מי כן בעל הכשרה מקצועית ומי לא יוצר מצב שמזיק מאוד למקדמים שהם כן מקצועיים מכיוון שלקוח שנכווה משירות גרוע ולא מקצועי מאבד את אמונו לא רק בנותן השירות אלה לרוב גם בכל התחום שנקרא קידום אתרים. ומאוד קשה לתקן רושם רע ודעה שלילית כזאת, "כי איך תשכנע שאתה כן מקצועי לעומת האחר שהוא לא?" מה עוד בישראל ישנם לא רק מקדמים בודדים שפועלים כ"מתחזים" אלה חברות שלמות שמגדירות את עצמן כחברות לקידום אתרים או ספקי שירות של קידום אתרים אבל בפועל קידום זה הדבר האחרון שיקבל אתר שישכור את שירותם. לכן לפני שבפועל מחליטים להיכנס לתחום ולהיות מקדם אתרים, כדאי לנסות להגדיר יעדים וציפיות. "מה אני רוצה בפועל לעשות ביום יום של העבודה?" "מה מעניין אותי בתחום?" "למה אני רוצה לעבוד כמקדם: כסף?, עניין?, תפקיד ביניים? ידע שיכול לעזור לי בתפקיד או עבודה שאני כבר מבצע?" אם יודעים לענות על התשובות האלה או חלקן אז הרבה יותר קל גם לדעת מראש מה מסלול ההכשרה הרצוי. ההכשרה ברוב הקורסים שמציעות מכללות שמפעילות קורס קידום אתרים, היא בסיסית ונועדה עבור כאלה שהם חסרי ידע לחלוטין בעיקר בחלק הטכני של עבודת הקידום. קורסים מקצועיים כגון קידום אתרים נועדו לקהל הטרוגני ולכן מחויבים להיות כללים ושטחיים על מנת לענות לקהל רחב ככול שניתן. יש בזה יתרון למי שמטרת הקורס עבורו היא " ידע שיכול לעזור לי בתפקיד או עבודה שאני כבר מבצע "  או " תפקיד ביניים " אבל למי שמעוניין באמת להתמקצע ולהיות מקצועי מספיק לספק שירות טוב ומועיל, קורס הוא רק מבוא קצר למה שהוא באמת אמור לדעת וליישם. בלי השלמה רחבה של לימוד עצמי למעשה הוא לא יכול אחרי קורס להגדיר את עצמו כמקדם אתרים מקצועי. אחת הבעיות היא שקורס לא יכול לענות עליה היא העובדה שבניגוד ללמוד של שפות תכנות או תוכנות גרפיות או כל מני תחומים אחרים שאפשר לבצע בהם הכשרה מקצועית בתחום המחשבים בתחום הקידום אין שפה מוסכמת  או כללים ברורים, נהפכו מנועי החיפוש עושים הכול כדי להסתיר ממה מורכב אלגוריתם של חיפוש ומה צריך לעשות כדי להיות מדורג גבוה. לכן כללים שנלמדים בקורס כמתודולוגיות פרקטיות לקידום, נכונים היום אבל לא בהכרח ולרוב לא נכונים מחר, כי מנועי חיפוש משתפרים כל הזמן ומעדכנים ואף משנים את אלגוריתם החיפוש. ואם אין למקדם את הידע המקצועי לאתר שינויים כאלה מראש ובזמן אמת ולהתאים שיטות עבודה ע"פ השינויים אז למעשה מתודולוגיה שנלמדה בקורס כבר לא רלוונטית. לכן קורס יכול לשמש בפועל רק מבוא ובסיס להמשך לימוד והתמקצעות אם המטרה היא להיות מקדם אתרים בפועל. ישנם הרבה חברות שגם לוקחות על עצמן להכשיר מקדמים, כלומר שוכרות מישהו ללא כל ניסיון קודם בקידום אתרים וישר "זורקות אותו לאש" ומכשירות אותו תוך כדי עבודה. יש יתרון בכך מהכיוון שבחברות טובות יש מקדמים טובים, שיש הרבה מה ללמוד מהם ובניגוד ללימוד בכיתה בקורס כאן זה שיעורים פרטים. החיסרון הוא שכמו שיש חברות טובות ומקדמים מעולים שיש מה ללמוד מהם יש גם כאלה שממש לא כדאי ללמוד מהם והחברות גם לא מקצועיות ואז למעשה הבסיס הראשוני שלומדים יכול להיות לחלוטין שגוי. עוד חסרון הוא, זה שמישהו ללא כל ניסיון שצריך גם להתמודד מול לקוחות שמצפים לשירות מקצועי ממקדם אתרים מנוסה, מה שיכול להוות אתגר קשה ואף בלתי נסבל של התמודדות יומית ותסכול ומהחוסר בטחון שנוצר, ממצב זה שהוכנס אליו בעל כורכו. נקודה נוספת היא, שחברות שלוקחות מקדם ללא כל ניסיון או הכשרה קודמת לרוב עושות זאת מכיוון שהוא "זול" ואפשר לתת לו משכרות  מאוד נמוכה בצידוק של "מכשירים אותו תוך כדי עבודה". מסלול כזה של-"להיזרק למים וללמוד לשחות תוך כדי", מומלץ רק למי שלפחות האספקט הטכני של העבודה ברור לו ויש לו ידע בו, לדוגמא מתכנתים ובוני אתרים. גם מי שנכנס למסלול כזה חשוב שיגדיר את עצמו כבעל יכולת לימוד עצמי גבוהה כי הוא יידרש לכך ללא ספק והרבה.

לסיכום- מה חשוב לבדוק בקורס קידום אתרים

אם כן לומדים בקורס קידום אתרים כדאי להשקיע בכך זמן של תחקיר על הקורסים השונים בעיקר לבדוק מי למד בהם בעבר ואיפה הוא מועסק עכשיו וגם לדבר עם בוגרים קודמים. חשוב גם לבדוק מי מעביר את הקורס מה הרקע שלו ואיפה עוד הוא מועסק מעבר לתפקידו כמורה בקורס ומה הניסיון והרקע שלו בתחום. חשוב גם לבדוק את תוכן הקורס ואיך הוא מותאם לתחום הקידום היום בפועל ובעתיד הקרוב כי אם הקורס מופנה לקידום ב2010 ל- מי שרוצה לקדם ב 2011 זאת יכולה להיות בעיה כי מה שנלמד יכול להיות לא רלוונטי ומטעה. למי שבוחר באופציה השנייה של להיכנס לתחום בלי קורס, חשוב קודם להגדיר מטרות ויעדים כגון: "תוך כמה זמן הוא רוצה להתקדם הלאה" "תוך כמה זמן לשלוט מקצועית בתחום". כמו כן לקחת על עצמו את הנכונות להרבה קושי בהתחלה ושהוא צריך ליזום את רוב תהליך הלימוד בעצמו שכן מי שמלמד אותו לא מקבל שכר על להעביר לו קורס, אלה הוא עובד בזה בעצמו ודי עסוק. ולכן חשוב הרבה יוזמה וסקרנות ובעיקר יכולת לימוד עצמי ורצון להתקדם וללמוד, וגם קצת "עור של פיל" מול לקוחות שבהתחלה "יטפסו" על חסרי ניסיון ויקשו עליהם מאוד את החיים. אבל למי שיש גישה לתחום (זה חשוב בעיקר האספקט הטכני שהוא לא פשוט) וסקרנות ורצון להשתלב בתחום דינמי שמצריך כל הזמן למידה והתפתחות כי הוא משתנה מהר תוך כדי תנועה והוא גם מאוד מגוון,לקדם באנגלית שונה מאוד מ-עברית, לקדם אתר של חברת טכנולוגיה שונה מאוד מלקדם לוחות או פורומים וכו וכו' . אבל מה שבטוח למי שאוהב את זה אז משעמם לא יהיה.

 

  • Facebook
  • Linkedin
  • Google+

לפרטים נוספים

 

בית צרפת, האומנים 2
תל אביב, ישראל
מיקוד 67897
דוא"ל: info@clickwise.co.il
טלפון: 03-5631376
פקס: 03-5631331